Bedankt voor het doorgeven van uw telefoonnummer.
U wordt zo spoedig mogelijk teruggebeld.

Klant aan het woord: Addy van den Heuvel

#{data.fields.title}

Klant aan het woord: Addy van den Heuvel

Addy van den Heuvel over HTB accountants:

“Ons bedrijf is up-to-date, er is rekening gehouden met alle scenario’s…”

Addy van den Heuvel doelt hiermee op de manier waarop hij en zijn vrouw Marjolein hun agrarische onderneming hebben ingericht. Er staat een solide melkveebedrijf met 125 koeien en 80 stuks jongvee. Een modern en efficiënt bedrijf vanuit een familie met een agrarisch hart. Addy legt uit: “We hebben nu een mooi bedrijf in De Mortel, maar we weten ook niet wat de toekomst brengt, dus we hebben samen met Wiljam en Harm (adviseurs HTB, red.) al enkele jaren geleden het bedrijf ‘toekomstbestendig’ ingericht. Met financiële en fiscale zekerheid inzetten op groei en ontwikkeling en investeren in innovatie. We ontkomen niet aan een zekere mate van schaalvergroting en door melkrobots in te zetten, kunnen we vooruit zonder vast personeel, daarmee blijft het bedrijf rendabel.”

Bij Addy en Marjolein zit het agrarisch ondernemen in het bloed. Hij is opgegroeid met het melkveebedrijf van zijn ouders en 3 van zijn 4 broers werken ook in de sector, evenals de 2 broers van Marjolein. De families hebben al veel ingrijpende ontwikkelingen meegemaakt, zoals de ruilverkaveling en de invoering van de melkquota.

Gewoon op vakantie!

Addy noemt ook de huidige veranderingen als gevolg van het stikstofbeleid en de manier waarop men in Den Haag naar de sector kijkt ‘niet bemoedigend’, maar hij kan het ook loslaten: “Wij zijn inmiddels 23 jaar getrouwd en mogen met ons gezin op een bijzonder fijne plek wonen en werken, aan de uiterste rand van ons dorp. We hebben drie prachtige dochters van 18, 16 en 14 jaar oud. En doordat we ons bedrijf zo hebben ingericht, kunnen we tegenwoordig ook gewoon op vakantie!” Addy lacht: “We hebben een goede taakverdeling: ik doe het vee en de boekhouding, Marjolein doet de kalfjes, de kinderen helpen soms mee en tijdens in het hoogseizoen en in de vakanties kan ik vertrouwen op flexibele krachten en stagiaires… dat is erg prettig, want Marjolein werkt ook nog in de zorg.”

Automatisering en vooruitkijken

Een moderne onderneming vraagt om een up-to-date bedrijfsvoering. “We hebben in ons bedrijf veel data gedigitaliseerd en systemen geautomatiseerd. Dat levert niet alleen voor het welzijn van de dieren direct de juiste informatie, maar ook in de boekhouding. We hebben inzicht in hoe alles loopt. Maar daarmee ben je nog niet ‘toekomstbestendig’. Uiteindelijk gaat het om vooruitkijken, met de juiste adviseur praten over waar je naar toe wilt en samen gaan kijken hoe je daar kunt komen. Dat klankbord hebben we in de persoon van Wiljam. We kunnen ons bedrijf door ontwikkelen, maar met financiële zekerheid, rust en ruimte in ons persoonlijke leven.”